Op deze plek wil ik mij even voorstellen.
Tijdens mijn studie aan het conservatorium bleek al snel dat dirigeren mijn roeping was. Nadat ik in Alkmaar was afgestudeerd als trombonist en dirigent ben ik mij verder gaan bekwamen in het dirigeren van koren en symfonieorkesten aan het Haags conservatorium bij onder anderen Ed Spanjaard en Jac van Steen.
Ik heb heel veel gewerkt met zowel professionals als amateurs. Het werken met amateurmuzikanten is voor mij de belangrijkste uitdaging in mijn muzikale carrière geworden. De opdracht die ik mijzelf geef is om, met oog en oor voor de groep, een zo goed mogelijk resultaat te bereiken met respect voor de musici waar ik mee werk. Dat er dan hele mooie dingen kunnen gebeuren bewijzen de talloze concerten die ik met mijn koren, ensembles en orkesten heb gegeven.
De laatste jaren ben ik mij meer gaan profileren als componist. Arrangeren voor mijn koren en orkesten is altijd een belangrijk onderdeel van mijn muziekpraktijk geweest. Zelf stukken componeren ben ik de laatste jaren steeds meer gaan doen. Mijn muziek kenmerkt zich door een eenvoud aan de oppervlakte. De diepere gelaagdheden maken de muziek soms moeilijk te doorgronden, maar geven mijn muziek wel een eigen stempel. Ik schrijf veel kamermuziek. Ik houd namelijk van zoveel mogelijk zeggen met zo min mogelijk noten. Dat gaat vaak beter met kleine ensembles dan met grote orkesten.
Dirigeren
Ik heb (terwijl ik studeerde aan het conservatorium) meegedaan aan de prestigieuze dirigentenwedstrijd van het Wereld Muziek Concours. Daar heb ik de halve finales bereikt. Na mijn studie heb ik heel veel ervaring opgedaan als dirigent van vooral klassieke muziek. Ik heb onder andere met het ASKO ensemble en de grote studentenorkesten gewerkt. In mijn ‘vaste’ werk als dirigent van verscheidene koren en symfonieorkesten heb ik samengewerkt met solisten van formaat als Izhar Elias (winnaar Nederlandse muziekprijs 2011) en Maria Milstein (winnares Anton Kersjes vioolbeurs 2010). Maar ook heb ik de wereldpremiere gedirigeerd van de opera Drebbel, het volmaakte rood van de componist Kees Wieringa met o.a. Thé Lau en Karin ten Kate.
Componeren
In 2012 componeerde ik een nieuw ballet ‘Romeo en Julia’ voor het festival FAC in Alkmaar. In de afgelopen jaren componeerde ik onder andere een Rapsodie voor de opening van een kinderdagverblijf in Alkmaar en schreef ik samen met de Alkmaarse componist Jan van Wijk de twaalfdelige compositie Show and share. Recente toevoegingen zijn: een bundel liederen op teksten van Paul van Ostaijen en een pianotrio.
Hieronder staat een bloemlezing van werken die ik gedirigeerd heb.
- Tweede vioolconcert van Prokofief met Maria Milstein
- Verschillende malen de Schöpfung van Haydn met als solisten oa.: Marijn Zwitserlood, Paul Sanders, Pascal Pittie, Marieke Steenhoek, Esther Putter.
- Een aantal keer de Messiah van Handel met als solisten oa.: Esther Putter, Paul Sanders, Peter Schoenaker
- Symfonieën 1, 3 en 6 van Beethoven
- Symfonieën 31 en 40 van Mozart
- Kanon Pokajanen van Pärt
- Hoornconcert no.1 van R. Strauss met Teunis van der Zwart
- Concerto d’Aranjuez van Rodrigo met Izhar Elias
- Vierde symfonie van Brahms
- Kindertotenlieder van Mahler met Marijn Zwisterlood
- Die sieben letzten Worte van Haydn
- Derde pianoconcert van Beethoven met Mirsa Adami
- Nieuwe wereld symfonie van Dvorak
- Derde en vierde symfonie van Schumann
- Fluitconcert no.2 van Mozart met Felicia van den End
- Les nuits d’été van Berlioz met Ella Rombouts
- Symfonie 101, 103, 104 van Haydn
- Symphonie pour orchestre van Franck
- Vioolconcert van Mendelssohn met Maria Milstein
- Symfonieën 1, 3, 6 en 8 van Schubert
- Pianoconcert nr. 24 van Mozart met Mirsa Adami
- Celloconcert van Schumann met Leonard Besseling en Isabel Vaz
- Folk songs from the four seasons van Vaughan Williams
- Parade van Satie
- Ballet Orpheus van Strawinsky
- Ballet Eurydice vann Géza Frid